a walk to Mount Leister (Wexford)

Om 8u s’morgens scheen hier eindelijk de zon, na een zeer winderige dag en nacht. Onderweg naar Wexford vertelde de weather app ons dat het een mooie dag ging zijn met af en toe wat regen, maar we gingen zeker de zon zien.

Aangekomen op de verrekplaats van de wexford walking club kregen we de vraag of we waterdichte kledij hadden. Dit leek ons vanzelfsprekend gezien we toch een berg gingen overwinnen. Maar op dat moment had eigenlijk niemand door dat het 4 miles verder serieus ging sneeuwen

Naarmate we de parking van Mount Leister naderde, begon het te regenen en uiteindelijk te sneeuwen.

10347412_10206345735271065_3185026927540318616_n

Niemand leek echt de intentie te hebben om terug te keren, dus volgde wij hen op de voet. Onderweg moest een van ons terugkeren omdat sportschoenen en sneeuw toch niet zo’n goede combinatie zijn. Zij heeft uiteindelijke enkele uren in de auto doorgebracht.

Onderweg naar de top, kregen we te maken met sneeuw en wind. Dit maakte de toch zeer zwaar, maar wel vol met onvergetelijke vergezichten. De foto’s zijn niet van mij, omdat het gewoon te koud was om foto’s te nemen. (Ondertussen waren we allemaal al goed nat van de sneeuwbui).

Het laatste stuk naar de 800m hoge top, was “ongelooflijk”. Ik stond voor een “muur”. Op dat moment zag ik het niet meer zitten om hem op te klimmen, maar door de goede steun van mijn lokale vrienden en “mijn 3 de been” (cfr. wandelstok) ben ik toch boven geraakt. Eens op de top hadden wat beschutting van de RTE transmissie gebouwen  (Ierse TV). Maar we hadden ons lunch nog maar net binnen of de wind blies de sneeuw enkele meters op. Dit was voor ons een teken om toch maar niet verder te gaan met de ‘lads”. Een deel van de groep besloot dan ook om dezelfde weg terug naar beneden te gaan. Het weer was naar onze mening toch wat te gevaarlijk om verder te gaan. Dit bleek uiteindelijk toch een goede beslissing want zelfs ‘de easy way down’ was zeker niet gemakkelijk. Met de sneeuw zagen we amper losliggende stenen. Maar wees gerust, ik was maar enkele minuten achter op de groep. Beneden aangekomen hoorde ik een van de vrouwen lachen: ‘wees gerust je bent maar enkele minuten achter, bij mij was het 3u). Dit stelde me toch wat gerust.

11010981_10206345738351142_4194225822287921422_n

De dag werd afgesloten met Ierse frietjes.

11021235_10206345737311116_2448369201416453330_n11021158_10206345731990983_5004825715430313615_n

Het was wel merkwaardig, van ons drieën was ik eigenlijk de enige wiens schoenen en jas echt waterbestendig waren. Ik dacht dat mijn vrienden net iets meer ervaring hadden met wandelen in de regen. OP de top kreeg ik regelmatig de vraag of ik warm genoeg had, maar eigenlijk waren het mijn vrienden die doorweekt begonnen te worden. Maar door hun Ierse trots hebben ze dit pas beneden echt toegegeven.

Onze ervaring leert ons ook dat “waterproof” broeken eigenlijk niet echt waterdicht zijn voor sneeuw…. . Ik had een broek gekregen van mijn vriend (wel wat groot, maar een riem kan wonderen doen). De weken ervoor had de broek goed standgehouden, maar de sneeuw was er te veel aan. Nu vragen we ons wel af, wat is een waterproof broe?

slaapwel iedereen!!

One thought on “a walk to Mount Leister (Wexford)

  1. Wat een beleving !
    Zal niet altijd meer kunnen antwoorden, ‘t wordt hier heel druk met de voorbereiding voor mijne verhuis.
    Grtjes
    Marijke

    Like

Leave a Reply

